Hur fungerar chatten och hur är tanken att den ska användas?
Chatten i vår iKBT är till för att du ska kunna stötta, uppmuntra och vägleda din klient genom de olika delarna i den digitala behandlingen. Chatten är inte till för att bedriva en parallell behandling, utan ska användas för att hjälpa och guida klienten genom den befintliga, digitala behandlingen. Detta eftersom det är behandlingsinnehållet som ska vara tongivande i iKBT-behandling.
Chatten är asynkron, vilket betyder att ni inte chattar “live”, utan vi rekommenderar att du tittar in och skriver i chatten en gång om dagen, om inte du och din klient kommit överens om ett annat upplägg, eller ni på er klinik har andra rutiner som kommunicerats till klienterna.
Du kan också med fördel använda chatten till att peppa din klient när du märker att hen inte arbetar med materialet som tänkt.
Var hittar jag chatten?
På klientkortet
Du hittar chatten precis under klientens namn i varje klientkort. När det finns ett nytt meddelande kommer du här också se en liten notifikation.
Via menyn Chat
Du kan också se samtliga chattar som du har aktiva, med samtliga dina klienter, om du direkt i menyn till vänster klickar på Inkorg. Här kan du lättare växla mellan chattar om du vill svara flera klienter efter varandra.
När du har ett oläst meddelande syns en notifikation även här bredvid ordet Inkorg i menyn.
Pausa chatten vid behov
Det är möjligt att pausa chatten vilket innebär att klienten inte kan skicka nya meddelanden under den pausen. Detta är särskilt användbart om du planerar att vara borta för att inte riskera att du missar viktiga meddelanden under din ledighet, tänk på att informera dina klienter om detta i förväg för att undvika förvirring.
För att använda funktionen, behöver du bara slå på pausläget, se bild nedan:
När du återvänder från semestern eller vill att klienten ska kunna chatta med dig igen, kan du enkelt aktivera chatten igen på samma sätt som du pausade den.
Funktioner
Du kan redigera meddelanden som du skickat. För muspekaren över meddelandet du önskar redigera och klicka på de tre prickarna som dyker upp, klicka på redigera meddelande.
På samma sätt kan du även välja att svara på specifika meddelanden i chatten. För muspekaren över det meddelandet du önskar svara på, klicka på de tre prickarna, klicka på svara.
Det går även att bifoga filer, för att skicka en fil, klicka på gemet i rutan där du skriver meddelande.
Notifikationer
När du får ett chattmeddelande syns det såväl vid chattbubblan på klientkortet, som i menyn inkorg. Du får dessutom ett mail till din e-post när det kommer ett nytt meddelande.
Om du använder Ahum-appen i din mobil, och slår på notifikationer kan du även få push-notiser.