Genom att klicka på knappen för rumsnamnet i ditt rum kan du välja den mikrofon eller kamera du vill använda för ditt möte under fliken Enhet. I vissa fall kan dock Whereby inte identifiera en kamera eller mikrofon, enheterna kan vara blockerade eller så sparas inte enhetsvalet, som visas på bilden nedan. I dessa fall finns det några saker du kan göra för att få allt att fungera igen!
Om du upplever problem med mikrofonen på iOS, vänligen uppdatera din enhet till den senaste iOS-versionen.
Första stegen
Uppdatera din webbläsare
Det första du bör kontrollera är om din webbläsare är uppdaterad. Vi stöder de två senaste versionerna av våra webbläsare som stöds, så dubbelkolla om det finns en uppdatering för den du använder!
Det finns länkar nedan som guidar dig genom att uppdatera din webbläsare om du behöver hjälp:
Microsoft Edge - Den här webbläsaren uppdateras automatiskt när du uppdaterar Windows
Blockerade du behörighet av misstag?
När Whereby först frågar om tillåtelse att komma åt din kamera och mikrofon kan du ha valt "Blockera" istället för "Tillåt" av misstag.
Om det är fallet, tryck på kameraikonen i webbläsarens adressfält för att ångra blockeringen och tryck sedan på "Försök igen". Ikonen ser lite olika ut i olika webbläsare, men här är några exempel:
Rensa cacheminnet och cookies
Slutligen är det möjligt att detta orsakas av en inaktuell cookie för mikrofon-/kamerabehörigheter, eller möjligen på grund av ett annat program som prioriterar åtkomst över Whereby.
I det här fallet rekommenderar vi att du rensar cacheminnet och cookies för hela webbläsaren och sedan startar om datorn. Ibland kan en återställning av systemmiljön lösa den här typen av problem, så detta är en "allmän" lösning innan ytterligare undersökning krävs!
Instruktioner för att rensa cacheminnet och cookies för våra webbläsare som stöds finns länkade nedan:
Kontrollera dina system- och webbläsarinställningar
Bekräfta mikrofon-/kamerainställningarna för ditt operativsystem
macOS
Apple har vissa sekretesskontroller på systemnivå för din mikrofon och kamera. Dessa är bra för integriteten, men det är möjligt att din webbläsare av misstag blockerades från att komma åt dina enheter. Du kan kontrollera detta och ge din webbläsare åtkomst till dem från avsnittet Sekretess och säkerhet i dina systeminställningar.
Gör följande för att komma åt dessa inställningar:
Klicka på avsnittet Sekretess och säkerhet.
Klicka på Kamera i listan med alternativ och aktivera reglaget bredvid din webbläsare för att tillåta åtkomst.
3. Upprepa steg 3 för din mikrofon.
4. Starta om webbläsaren efter att ha gjort detta för att uppdateringarna ska träda i kraft.
Windows
I Windows 10 kan du ställa in en standardmikrofon, men det finns också kamerabehörigheter på systemnivå för vilka program som kan komma åt din kamera. För båda dessa inställningar är det första du ska göra att öppna dina systeminställningar genom att klicka på Start-menyn och välja Inställningar-kugghjulet.
Standardmikrofon
Du kan justera mikrofoninställningarna genom att skriva "Mikrofon" i sökfältet och gå till Ljudinställningar. Scrolla ner till Inmatning och använd rullgardinsmenyn för att välja rätt inmatningsenhet.
Kamerabehörigheter
Du når kamerabehörigheterna genom att skriva "Kamera" i sökfältet. Dessa inställningar finns under dina allmänna sekretessinställningar, men sök är det enklaste sättet att komma åt dem. Härifrån kontrollerar du att din webbläsare har behörighet att komma åt din kamera.
Bekräfta mikrofon-/kamerainställningarna för din webbläsare
Chrome
Standardinställningarna för mikrofon och kamera kan nås på flera sätt i Chrome, men det enklaste är att klistra in följande länkar i din URL-fält:
Kam: chrome://settings/content/camera
Mic: chrome://settings/content/microphone
Från dessa områden kan du hantera standardkameran/mikrofonen för Chrome, och även vitlista eller blockera webbplatser från att komma åt din kamera/mikrofon!
Se till att Whereby finns listat under avsnittet Tillåt.
Firefox
I Firefox kan du också använda en URL-länk för att komma till dina integritetsinställningar.
Börja med att gå till about:preferences#privacy och titta sedan under avsnittet Behörigheter. Här kan du justera vilka webbplatser som får använda din kamera, och du vill se Whereby listad som Tillåt.
För att justera vilken kamera eller mikrofon Firefox använder måste du gå in i ett Whereby-rum. Klicka härifrån på ikonen som finns precis till vänster om din URL-fält, så får du upp en rullgardinsmeny där du kan välja den kamera du vill använda.
Opera
I Opera kan du komma till inställningarna genom att skriva "inställningar" i URL-fältet. Härifrån klickar du på Webbplatser i menyn till vänster. Scrolla sedan ner till området Mikrofon och kamera och använd rullgardinsmenyerna för att välja standardenheter.
Du kan också justera dina behörighetsinställningar och ställa in undantag efter behov.
Fungerar det fortfarande inte? Ett par saker till att kontrollera...
Justera din brandvägg: Vissa webbläsare kan inte ansluta via strikta nätverk/brandväggar. Det kan också finnas buggar i webbläsaren som orsakar problem med anslutningen. Om du upplever detta kan du prova att byta till en annan webbläsare. För närvarande stöder inte Firefox anslutningar genom särskilt strikta brandväggar, så om du är i ett företagsnätverk kan du försöka få alla deltagare att använda Chrome eller Opera.
Webbläsartillägg: Störande webbläsartillägg: Det är inte ovanligt att vissa tredjepartstillägg orsakar problem med vissa webbplatser. För att testa detta kan du prova att använda din webbläsare via en inkognitoflik eller ett privat surffönster. Om allt fungerar normalt vet du att ett tillägg orsakar ett problem. Tyvärr finns det inget enkelt sätt att identifiera vilket. En elimineringsprocess måste utföras på varje tillägg för att hitta det som orsakar problemet.