Hoppa till huvudinnehåll

Min kamera och mikrofon fungerar inte

Lotta avatar
Skrivet av Lotta
Uppdaterad för mer än 2 veckor sedan

Genom att klicka på knappen för rumsnamnet i ditt rum kan du välja den mikrofon eller kamera du vill använda för ditt möte under fliken Enhet. I vissa fall kan dock Whereby inte identifiera en kamera eller mikrofon, enheterna kan vara blockerade eller så sparas inte enhetsvalet, som visas på bilden nedan. I dessa fall finns det några saker du kan göra för att få allt att fungera igen!

Om du upplever problem med mikrofonen på iOS, vänligen uppdatera din enhet till den senaste iOS-versionen.


Första stegen

Uppdatera din webbläsare

Det första du bör kontrollera är om din webbläsare är uppdaterad. Vi stöder de två senaste versionerna av våra webbläsare som stöds, så dubbelkolla om det finns en uppdatering för den du använder!

Det finns länkar nedan som guidar dig genom att uppdatera din webbläsare om du behöver hjälp:

Microsoft Edge - Den här webbläsaren uppdateras automatiskt när du uppdaterar Windows

Blockerade du behörighet av misstag?

När Whereby först frågar om tillåtelse att komma åt din kamera och mikrofon kan du ha valt "Blockera" istället för "Tillåt" av misstag.

dialogue box of your cam and mic are not active. Whereby wants to use your camera and microphone. Allow or Block?

Om det är fallet, tryck på kameraikonen i webbläsarens adressfält för att ångra blockeringen och tryck sedan på "Försök igen". Ikonen ser lite olika ut i olika webbläsare, men här är några exempel:

Chrome browser address bar, highlighting camera icon on right

Firefox browser address bar, highlighting cross-out camera icon on left

Rensa cacheminnet och cookies

Slutligen är det möjligt att detta orsakas av en inaktuell cookie för mikrofon-/kamerabehörigheter, eller möjligen på grund av ett annat program som prioriterar åtkomst över Whereby.

I det här fallet rekommenderar vi att du rensar cacheminnet och cookies för hela webbläsaren och sedan startar om datorn. Ibland kan en återställning av systemmiljön lösa den här typen av problem, så detta är en "allmän" lösning innan ytterligare undersökning krävs!

Instruktioner för att rensa cacheminnet och cookies för våra webbläsare som stöds finns länkade nedan:


Kontrollera dina system- och webbläsarinställningar

Bekräfta mikrofon-/kamerainställningarna för ditt operativsystem

macOS

Apple har vissa sekretesskontroller på systemnivå för din mikrofon och kamera. Dessa är bra för integriteten, men det är möjligt att din webbläsare av misstag blockerades från att komma åt dina enheter. Du kan kontrollera detta och ge din webbläsare åtkomst till dem från avsnittet Sekretess och säkerhet i dina systeminställningar.

Gör följande för att komma åt dessa inställningar:

  1. Klicka på äpplet längst upp till vänster > välj Systeminställningar.

  1. Klicka på avsnittet Sekretess och säkerhet.

  2. Klicka på Kamera i listan med alternativ och aktivera reglaget bredvid din webbläsare för att tillåta åtkomst.

3. Upprepa steg 3 för din mikrofon.

4. Starta om webbläsaren efter att ha gjort detta för att uppdateringarna ska träda i kraft.

Windows

I Windows 10 kan du ställa in en standardmikrofon, men det finns också kamerabehörigheter på systemnivå för vilka program som kan komma åt din kamera. För båda dessa inställningar är det första du ska göra att öppna dina systeminställningar genom att klicka på Start-menyn och välja Inställningar-kugghjulet.

Standardmikrofon

Du kan justera mikrofoninställningarna genom att skriva "Mikrofon" i sökfältet och gå till Ljudinställningar. Scrolla ner till Inmatning och använd rullgardinsmenyn för att välja rätt inmatningsenhet.

Kamerabehörigheter

Du når kamerabehörigheterna genom att skriva "Kamera" i sökfältet. Dessa inställningar finns under dina allmänna sekretessinställningar, men sök är det enklaste sättet att komma åt dem. Härifrån kontrollerar du att din webbläsare har behörighet att komma åt din kamera.

Bekräfta mikrofon-/kamerainställningarna för din webbläsare

Chrome

Standardinställningarna för mikrofon och kamera kan nås på flera sätt i Chrome, men det enklaste är att klistra in följande länkar i din URL-fält:

Kam: chrome://settings/content/camera

Mic: chrome://settings/content/microphone

Från dessa områden kan du hantera standardkameran/mikrofonen för Chrome, och även vitlista eller blockera webbplatser från att komma åt din kamera/mikrofon!

Se till att Whereby finns listat under avsnittet Tillåt.

Firefox

I Firefox kan du också använda en URL-länk för att komma till dina integritetsinställningar.

Börja med att gå till about:preferences#privacy och titta sedan under avsnittet Behörigheter. Här kan du justera vilka webbplatser som får använda din kamera, och du vill se Whereby listad som Tillåt.


För att justera vilken kamera eller mikrofon Firefox använder måste du gå in i ett Whereby-rum. Klicka härifrån på ikonen som finns precis till vänster om din URL-fält, så får du upp en rullgardinsmeny där du kan välja den kamera du vill använda.

Opera

I Opera kan du komma till inställningarna genom att skriva "inställningar" i URL-fältet. Härifrån klickar du på Webbplatser i menyn till vänster. Scrolla sedan ner till området Mikrofon och kamera och använd rullgardinsmenyerna för att välja standardenheter.

Du kan också justera dina behörighetsinställningar och ställa in undantag efter behov.


Fungerar det fortfarande inte? Ett par saker till att kontrollera...

Justera din brandvägg: Vissa webbläsare kan inte ansluta via strikta nätverk/brandväggar. Det kan också finnas buggar i webbläsaren som orsakar problem med anslutningen. Om du upplever detta kan du prova att byta till en annan webbläsare. För närvarande stöder inte Firefox anslutningar genom särskilt strikta brandväggar, så om du är i ett företagsnätverk kan du försöka få alla deltagare att använda Chrome eller Opera.

Webbläsartillägg: Störande webbläsartillägg: Det är inte ovanligt att vissa tredjepartstillägg orsakar problem med vissa webbplatser. För att testa detta kan du prova att använda din webbläsare via en inkognitoflik eller ett privat surffönster. Om allt fungerar normalt vet du att ett tillägg orsakar ett problem. Tyvärr finns det inget enkelt sätt att identifiera vilket. En elimineringsprocess måste utföras på varje tillägg för att hitta det som orsakar problemet.

Fick du svar på din fråga?