Hur är tanken att chatten ska användas?
Chatten i Ahums iKBT är till för att du som terapeut ska kunna stötta, uppmuntra och vägleda din klient genom de olika delarna i den digitala behandlingen. Chatten är inte till för att bedriva en parallell behandling, utan ska användas för att hjälpa och guida klienten genom den befintliga, digitala behandlingen. Här gäller det som terapeut att lita på behandlingsinnehållet.
Chatten är asynkron, vilket betyder att ni inte chattar “live”, utan vi rekommenderar att du tittar in och skriver i chatten en gång om dagen, om inte du och din klient kommit överens om ett annat upplägg.
Du kan också med fördel använda chatten till att peppa din klient när du märker att hen inte arbetar med materialet som tänkt. Får du inga svar rekommenderar vi att du ringer klienten. Kanske är det dags att boka ett samtal?
Kombinera den digitala behandlingen med samtal i en så kallad blended therapy
Du kan självklart kombinera digital behandling med besök på mottagning eller via video. Det gör du i en så kallad blended therapy. Om du vill veta mer hur du kombinerar digital behandling med samtalsbehandling, kan du läsa mer om det här. Du kan då välja att jobba med delar som klienten har problem med, som inte ryms i den digitala behandlingen.
Var hittar jag chatten?
Du hittar chatten precis under klientens namn i varje klientkort. När det finns ett nytt chattmeddelande kommer du här se en liten notifikation.
Du kan också se samtliga chattar, om du i Ahum klickar på Chatt i menyn till vänster.
Om du har fått ett chattmeddelande från din klient kommer du också kunna se det här.
Pausa chatten vid behov
Det är möjligt att pausa chatten vilket innebär att klienten inte kan skicka nya meddelanden under den pausen. Detta är särskilt användbart om du planerar att vara borta för att inte riskera att du missar viktiga meddelanden under din ledighet, tänk på att informera dina klienter om detta i förväg för att undvika förvirring.
För att använda funktionen, behöver du bara slå på pausläget, se bild nedan:
När du återvänder från semestern eller vill att klienten ska kunna chatta med dig igen, kan du enkelt aktivera chatten igen på samma sätt som du pausade den.
Via menyn Chat
Du kan också se samtliga chattar som du har aktiva, med samtliga dina klienter, om du i Ahum klickar på Chat direkt i menyn till vänster. Då kan du även lättare växla mellan chattar om du vill svara flera klienter efter varandra.