Arbetsgivare har ansvar för att förebygga eller förkorta sjukfrånvaro hos sina medarbetare. Det kan till exempel innebära att man anpassar medarbetarens arbetsuppgifter och arbetstider eller tar fram nya sätt för medarbetaren att jobba på för att undvika sjukskrivning. För den som redan är sjukskriven kan rehabilitering behöva planeras, eller att en plan för återgång i arbete tas fram.
Ahum är en godkänd anordnare av Försäkringskassans arbetsplatsinriktade rehabiliteringsstöd. Det innebär att arbetsgivare som anlitar hjälp för sina medarbetare via Ahum kan ansöka om ekonomiskt stöd hos Försäkringskassan för upp till 50% av kostnaderna. Som mest kan en arbetsgivare få tillbaka 10.000 kr per medarbetare och år.
Exempel på insatser som man kan få bidrag för:
utreda medarbetarens ohälsa
utreda medarbetarens behov för att kunna vara kvar eller återgå i arbete
göra en planering för medarbetares återgång i arbete vid sjukskrivning
anlita en rehabiliteringsledare/rehabiliteringskoordinator eller motsvarande funktion för att utreda, planera, genomföra eller följa upp arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder för en medarbetare
erbjuda stödsamtal för att en medarbetare ska kunna vara kvar eller komma tillbaka i arbete
få stöd när det gäller att anpassa en medarbetarens arbetsplats, arbetsuppgifter eller arbetstider
se över medarbetarens arbetshjälpmedel eller ändrad arbetsteknik.
Vilka av Ahums tjänster kan jag ansöka om stöd för?
Vad är fördelen med att anlita Ahum som anordnare?
Det finns flera fördelar med att anlita just Ahum som anordnare av arbetsplatsinriktad rehabilitering. Här listar vi några av dem!
Fördelar för medarbetaren:
Medarbetaren får komma igång direkt. Tack vare vårt breda nätverk av erfarna terapeuter kan vi oftast erbjuda bokningsbara tider redan inom 24 timmar!
Medarbetaren får själv vara med och välja vilken terapeut hen vill gå till, vilket bidrar till högre engagemang och större sannolikhet till en lyckad rehabilitering.
Medarbetaren kan välja om hen önskar träffa sin terapeut via video eller fysiska besök, eller om hen föredrar att arbeta med sitt mående digitalt i så kallad iKBT De kan även varva samtal med digitala verktyg - allt utefter vad som passar medarbetaren bäst.
Fördelar för dig som HR / chef
Du kan enkelt lägga din beställning i plattformen, och lägga till fler samtal vid behov genom bara några klick.
Du kan vara säker att ärendet kommer igång direkt och slipper långa väntetider innan din medarbetare får hjälp eller du får en första återkoppling.
Du får tillgång till en asynkron chatt med medarbetarens terapeut - för en snabbare och enklare återkoppling i ärendet. Allt direkt i plattformen!
Titta på vårt webinarium om arbetsplatsinriktad rehabilitering här:
Är du arbetsgivare kan du läsa mer om detta på Försäkringskassans hemsida.
Vill du erbjuda en medarbetare stöd inom ramen för arbetsplatsinriktad rehabilitering? Kontakta vår kundtjänst på info@ahum.se.